Obiective specifice ale cursului:
- Cunoaşterea şi înţelegerea teoriilor de bază şi a metodelor fundamentale care explică comportamentul individului în mediul său de viaţă cu aplicabilitate în practica asistenţei sociale.
- Familiarizarea studenţilor cu teoriile psiho-sociale în vederea înţelegerii corecte a comportamentului individului în mediul său de viaţă.
- Cunoaşterea teoriilor psiho-sociale prin raportarea lor la viaţa de zi cu zi a individului: sinele şi structura sinelui; teorii asupra personalităţii umane, atitudini şi comportament la nivelul vieţii cotidiene; credinţe şi aspiraţii de viaţă: culturale, politice, ştiinţifice etc, stabilitate, schimbare şi influenţă la nivelul comportamentului individului în funcţie de noul context socio-cultural şi de noile dimensiuni ale proceselor psiho-sociale ş.a.
- Cunoaşterea principalelor modele psiho-sociale utilizate în practica asistenţei sociale ca: modele psiho-dinamice, modele centrate pe tipuri concrete de activităţi, modele comportamentale, modele umaniste şi existenţialiste, modele cognitive etc.
****
Pe baza cunoaşterii teoriilor psiho-sociale în dinamica lor vor fi explicate aspecte fundamentale privind:
• funcţionarea individului în mediul său de viaţă şi înţelegerea identităţii de sine
• relaţia dintre atitudini şi comportament
• schimbarea comportamentului şi atitudinii în raport de factorii de mediu psiho-socio-culturali de viaţă
• modele ale relaţiilor interpersonale şi de grup
- Cunoaşterea şi înţelegerea teoriilor de bază şi a metodelor fundamentale care explică comportamentul individului în mediul său de viaţă cu aplicabilitate în practica asistenţei sociale.
- Familiarizarea studenţilor cu teoriile psiho-sociale în vederea înţelegerii corecte a comportamentului individului în mediul său de viaţă.
- Cunoaşterea teoriilor psiho-sociale prin raportarea lor la viaţa de zi cu zi a individului: sinele şi structura sinelui; teorii asupra personalităţii umane, atitudini şi comportament la nivelul vieţii cotidiene; credinţe şi aspiraţii de viaţă: culturale, politice, ştiinţifice etc, stabilitate, schimbare şi influenţă la nivelul comportamentului individului în funcţie de noul context socio-cultural şi de noile dimensiuni ale proceselor psiho-sociale ş.a.
- Cunoaşterea principalelor modele psiho-sociale utilizate în practica asistenţei sociale ca: modele psiho-dinamice, modele centrate pe tipuri concrete de activităţi, modele comportamentale, modele umaniste şi existenţialiste, modele cognitive etc.
****
Pe baza cunoaşterii teoriilor psiho-sociale în dinamica lor vor fi explicate aspecte fundamentale privind:
• funcţionarea individului în mediul său de viaţă şi înţelegerea identităţii de sine
• relaţia dintre atitudini şi comportament
• schimbarea comportamentului şi atitudinii în raport de factorii de mediu psiho-socio-culturali de viaţă
• modele ale relaţiilor interpersonale şi de grup
- Profesor: Gheorghita Nistor
În asistenţa socială, teoriile sunt extrem de importante
întrucât:
• oferă definiţii, modele şi abordări referitoare la lumea înconjurătoare,
• oferă asistentului social un set de concepte, o viziune organizată asupra fenomenelor şi realităţilor înconjurătoare,
• ne ajută să descriem, explicăm, prognozăm şi să controlăm situaţiile sociale,
• reprezintă „unelte de lucru” ce ne ghidează comportamentul şi intervenţiile din cadrul procesului de asistenţă socială,
• varietatea acestora ne ajută să abordăm problemele în mai multe moduri
• explică relaţiile dintre fapte, ordinea faptelor şi faptul în sine,
• anticipează anumite rezultate,
• transmite cunoştinţe de specialitate şi ajută la apariţia de noi teorii,
• explică şi monitorizează acţiunile umane,
• semnalează lucrurile pe care nu le ştim,
• conferă o anumită siguranţă asistentului social în intervenţiile sale,
• ajută la alegerea abordării teoretice care se potriveşte cel mai bine în munca cu beneficiarii
• obiectivează practica în sensul că elimină subiectivismul
întrucât:
• oferă definiţii, modele şi abordări referitoare la lumea înconjurătoare,
• oferă asistentului social un set de concepte, o viziune organizată asupra fenomenelor şi realităţilor înconjurătoare,
• ne ajută să descriem, explicăm, prognozăm şi să controlăm situaţiile sociale,
• reprezintă „unelte de lucru” ce ne ghidează comportamentul şi intervenţiile din cadrul procesului de asistenţă socială,
• varietatea acestora ne ajută să abordăm problemele în mai multe moduri
• explică relaţiile dintre fapte, ordinea faptelor şi faptul în sine,
• anticipează anumite rezultate,
• transmite cunoştinţe de specialitate şi ajută la apariţia de noi teorii,
• explică şi monitorizează acţiunile umane,
• semnalează lucrurile pe care nu le ştim,
• conferă o anumită siguranţă asistentului social în intervenţiile sale,
• ajută la alegerea abordării teoretice care se potriveşte cel mai bine în munca cu beneficiarii
• obiectivează practica în sensul că elimină subiectivismul
- Profesor: Doru Buzducea
OBIECTIVE GENERALE:
• Asimilarea şi operarea cu conceptele specifice sociologiei;
Înţelegerea modului/contextului în care sociologia a apărut ca știinţă și cunoașterea principalilor autori, precum și a principalelor orientări teoretice;
Dobândirea abilităţii de a furniza și analiza definiţii în cadrul temelor discutate la curs.
OBIECTIVE SPECIFICE:
- Capacitatea de a folosi perspective sociologice în explicarea și interpretarea fenomenelor sociale.
- Capacitatea de a analiza diferite lumi sociale prin aplicarea conceptelor si teoriilor prezentate la curs.
- Capacitatea de a furniza exemple empirice pentru conceptele și teoriile învăţate.
- Abilitatea de a analiza lumea socială dintr-o poziţie neutră din punct de vedere axiologic.
• Asimilarea şi operarea cu conceptele specifice sociologiei;
Înţelegerea modului/contextului în care sociologia a apărut ca știinţă și cunoașterea principalilor autori, precum și a principalelor orientări teoretice;
Dobândirea abilităţii de a furniza și analiza definiţii în cadrul temelor discutate la curs.
OBIECTIVE SPECIFICE:
- Capacitatea de a folosi perspective sociologice în explicarea și interpretarea fenomenelor sociale.
- Capacitatea de a analiza diferite lumi sociale prin aplicarea conceptelor si teoriilor prezentate la curs.
- Capacitatea de a furniza exemple empirice pentru conceptele și teoriile învăţate.
- Abilitatea de a analiza lumea socială dintr-o poziţie neutră din punct de vedere axiologic.
- Profesor: Adrian Dan
„Profesia de asistent social promovează schimbarea socială, rezolvarea problemelor în relaţiile umane, precum şi dezvoltarea abilităţilor şi libertatea oamenilor pentru sporirea bunăstării“
- Profesor: Ana Radulescu
Cursul “Psihologie in asistenta sociala” are ca obiectiv general cunoasterea de sine si cunoasterea celorlalti ca premisa a formarii unei atitudini profesioniste in relatia cu beneficiarii serviciilor de asistenta sociala.
- Profesor: Mihaela Cozarescu
OBIECTIVE GENERALE:
• dobândirea cunoştinţelor generale cu privire la domeniul asistenţei sociale și asistenței sociale bazată pe evidențe;
• cunoaşterea termenilor de „cercetare în asistența socială”, „comportament etic în cercetare”, „practica bazată pe evidențe”;
• cunoasterea de către studenţi a locului şi rolului pe care asistenţa socială îl are în cadrul politicilor sociale;
• însusirea modului de organizare şi funcţionare a reţelei naţionale de asistenţă socială, rolul şi competenţele asistentului social în activitatea practică.
OBIECTIVE SPECIFICE:
• identifică şi analizează critic relația dintre valorile asistenței sociale și practica bazată pe evidențe
• analizarea diferitelor intervenții și aplicații în asistența socială bazată pe evidențe
• familiarizarea studenţilor cu instituţii şi unităţi de asistenţă socială, cu servicii guvernamentale şi neguvernamentale, cunoaşterea rolului acestora în procesul de reintegrare socială a celor în dificultate ;
• abordarea sistemului public de acordare a dreptului de asistenţă socială din perspectiva categoriilor de beneficiari cărora se adresează, proceduri de atribuire a unor drepturi de asistenţă socială ;
• cunoaşterea rolului societăţii civile în procesul de asistenţă socială specializată;
• cunoaşterea instrumentelor de lucru ale asistentului social.
• dobândirea cunoştinţelor generale cu privire la domeniul asistenţei sociale și asistenței sociale bazată pe evidențe;
• cunoaşterea termenilor de „cercetare în asistența socială”, „comportament etic în cercetare”, „practica bazată pe evidențe”;
• cunoasterea de către studenţi a locului şi rolului pe care asistenţa socială îl are în cadrul politicilor sociale;
• însusirea modului de organizare şi funcţionare a reţelei naţionale de asistenţă socială, rolul şi competenţele asistentului social în activitatea practică.
OBIECTIVE SPECIFICE:
• identifică şi analizează critic relația dintre valorile asistenței sociale și practica bazată pe evidențe
• analizarea diferitelor intervenții și aplicații în asistența socială bazată pe evidențe
• familiarizarea studenţilor cu instituţii şi unităţi de asistenţă socială, cu servicii guvernamentale şi neguvernamentale, cunoaşterea rolului acestora în procesul de reintegrare socială a celor în dificultate ;
• abordarea sistemului public de acordare a dreptului de asistenţă socială din perspectiva categoriilor de beneficiari cărora se adresează, proceduri de atribuire a unor drepturi de asistenţă socială ;
• cunoaşterea rolului societăţii civile în procesul de asistenţă socială specializată;
• cunoaşterea instrumentelor de lucru ale asistentului social.
- Profesor: Monica Alexandru
Social workers are concerned with social problems, their causes, their solutions and their human impacts. Social workers work with individuals, families, groups, organizations and communities, as members of a profession which is committed to social justice and human rights.
- Profesor: Mirela Anghel